Jaarverslag Oranjevereniging Empe 2017

Eind maart  is het programma voor 2017 bekend gemaakt met het uitgeven van het programma- boekje. Maar hiervoor stonden alle activiteiten zover als bekend al op de website en werden belangstellende via facebook op de hoogte gehouden.

Op zaterdagavond 22 april was de Emper GK party, waar de GK staat voor Ganze Kolk. Deze avond stond in het teken van de D.j. Psiertje, een energieke dame en D.J. Sander. Het bezoekers aantal was ca. 700 voornamelijk jonge jeugd uit de weide omtrek. Het was een wat onrustige avond. Maar velen hebben hier niets van gemerkt  en gezellig feest gevierd.

Woendag 26 april werd de Koningsnacht gevierd met de band Jack Fire en D.j. Remco. Het was een sfeervolle avond met een leuk muziekgenre. Er waren ca. 800  bezoekers aanwezig waarvan veel leden. Jong en oud maakten er samen een geweldig feest van.

Op Koningsdag, 27 april werden in de middag de eerste bezoekers verwelkomd met taart vanwege  de 50ste verjaardag van de koning Willem Alexander. Ook was buiten een grote Abraham geplaatst. Na de opening door  de voorzitter Jaap Weijenberg en het gezamenlijk zingen van het Wilhelmus werd de zoektocht gestart naar het talent van Empe. Empe,s got talent werd gepresenteerd door showmaster Johan Groot Roessink. Hij werd bij gestaan door Lian Westhoff, Henk van de Brink en Han Klaasen als jury. Zij hadden de beschikking over een knop om een oranje kroon te doen oplichten als teken dat ze het erg mooi vonden. Natuurlijk was er voor iedereen ook een leuk woordje en werden er complimenten en adviezen gegeven. Verder werden er coaches, of te wel ouders uitgenodigd op het podium om hun kunsten te laten zien.

Totaal waren er 15 optredens, playback en live, verzorgt door 39 kinderen en 8 volwassenen.

Na een lang beraad van de jury werden tenslotte de prijzen verdeeld.

In groep 1 t/m 4  was de eerste plaats voor Tess van de Brink met het liedje Als jij maar van mij houdt van Jade Borsato. Zij zong als enigste live en kreeg iedereen stil.

In groep 5 /8  waren er twee winnaars, namelijk Sven Eggink, Nikki Eggink en Tim Stegerman met hun act Leef van Dre Hazes jr. en Teun Albers, Huub Jansen, Rik Dennekamp en Jonas Steenbergen met hun speciale optreden van Normaal met Oerend hard, maar dan in de rolstoel versie. De aanmoedigingsprijs ging naar het team van Zomer in Geldereland voor hun promotie optreden.

Aansluiten werd het feest voortgezet met zanger Ronald en werden de kinderen vermaakt met schmink, glitter tattoos en een grote zandbak. Rond 19.00 uur werd de spoeling dunner en kwam er langzaam een eind aan het feest. Er kon terug gekeken worden op een gezellige dag.

Op zaterdag 29 april was de tent weer gevuld met ruim 900 bezoekers die waren gekomen voor de band Vangrail. Zij brachten een mooie show en vele mensen op de dansvloer. Ook D.j. Christo  wist de sfeer er goed in te krijgen. Het was een mooi feest.

Het was nog volop zomervakantie, maar veel van onze trouwe bezoekers hadden hun vakantie er al op zitten en gezorgd dat ze thuis waren tijdens het Oranje feest. Op het feestterrein was weer een kleine kermis met autoscooters, een schiettent en een gratis draai- en zweefmolen voor de kinderen.

Op vrijdagmiddag kwam een record aantal van 117 kinderen aan start voor de survival van Empe. Ongeduldig stonden ze te wachten voordat ze in groepjes mochten vertrekken om de 15 obstakels te trotseren in het bos en bij de vijver. Het weer was goed, droog en niet te heet. Alle hindernissen werden volle overtuiging genomen en het maakte niet uit of je er moe, nat en vies van werd, want na afloop was er voor iedereen een beloning in de vorm van een koud glas limonade en een prijsje naar keuze. Wel mochten de snelsten al eerst kiezen en dat waren:

Bij groep 1 en 2: Quincy Berenpas en Bas Ilbrink

Bij groep 3 en 4: Lars Buis; Daniel Peelen; Rick en Kas Stegerman.

Bij groep 5 en 6: Thom en Janniek van de Brink.

Bij groep 7 en 8: Jan de Jager.

Bij ouder           : Emma Slijkhuis; Suus Peters; Sam Oosterwijk en Karlijn Reinders.

Voor degene die niet mee deden of een extra kado wilden konden voor een verrassing grabbelen bij Monika. Hiervan werd gretig gebruikt gemaakt.

’s Avond was de eerste feestavond van dit weekend met een optreden van de zeskoppige band  Kroepin en D.j. Remco. De opkomst van ca. 650 was boven verwachting, wel was er weer veel jeugd uit de weide omgeving waardoor toch wel een beetje onrustig na afloop. In de tent was de sfeer prima en een gezellig feest.

Op zaterdagmorgen12 augustus om 9:30 uur stond de koffie met krentenbrood klaar en druppelden de eerste schutters binnen. 143 schutters schreven zich in bij 16 jaar en ouder en 29 bij de jeugd. Om 10:30 uur loste Albert Huigen de schutterskoning van 2016 het eerste schot op de houten vogel en Rosan Weijenberg de jeugdschutterskoningin 2016 op de piepschuim vogel.

Na een spannende serie van 356 schoten werd de piepschuim vogel het eerst eraf geschoten door Inka Woestenenk en mag zij zich jeugdschutterskoningin 2017 noemen. Niek de Haan werd haar  Koning.  Niets zo lang hierna haalde Wim Ruegebrink met het 437ste schot de houten vogel na beneden en werd hij voor de tweede keer schutterskoning van Empe. Thea zijn vriendin werd gebeld om  hem bij te staan als schutterskoningin en ook kinderen en kleinkinderen werden uitgenodigd om de huldiging bij te wonen.

Overige prijzen houten vogel: Het ei voor Gerrit Schurink; de rechter vleugel voor Freddy Peters; de linker vleugel voor Jan Bolink; de kop geloot voor Marion Albers en de staart voor Jeroen  Stegerman. Overige prijzen piepschuim vogel: De kop voor Jochem Slijkhuis; de staart voor Tara Kok; de Linker vleugel voor Bas van Rooy en de rechter vleugel voor Emma Slijkhuis.

Bij de huldiging werden eerst de bestuursleden Marion en Gerdien even in het zonnetje gezet. Voor hen was dit het laatste Oranjefeest dat zij als bestuurslid meedraaiden. Ze werden bedankt voor hun vele jaren inzet met een mooie bos bloemen.

Daarna was het tijd voor de nieuwe Koning en Jeugdkoningin. Zij kregen de Koningscapes omgehangen door de oude koning en jeugdkoningin, die op hun beurt een medaille met hun eigen naam op de cape achterlieten. De verdiende cadeaus en bloemen werden uitgereikt en de Power band zette een Lang zullen ze leven in wat met volle borst werd meegezongen gevolgd door een polonaise. Daarna was het de hele middag nog feest in de tent. De powerband kreeg de stemming er goed in. Buiten was inmiddels een reuzendartbord opgezet waar iedereen een poging kon doen om de hoogste score neer te zetten. Even 3 ballen trappen en dan weer binnen feesten. Bijna alle aanwezigen zowel jong als oud deden mee.

‘s Avond werd het Oranjefeest afgesloten met een geweldig optreden van Bandje Speciaal.Ook de ze avond werden  we overspoeld door 1000 bezoekers. Maar bandje speciaal had er geen moeite mee om deze meute in beweging te krijgen met hun gelikte show. En in de pauzes nam D.j. Christo het over. Het was een hele mooie afsluiting van het Oranje feest.

Tot slot van dit feestjaar was er op 1 oktober een gezellige middag in de schuur bij fam. van de Kamp aan de Ganzekolk voor alle bestuursleden, ereleden en vrijwilligers met aanhang. Na de koffie en cake werd er Swingo gespeeld of te wel muziek-bingo. Al gauw werd er uit volle borst meegezongen en sleepte Henk van Reen de hoofdprijs binnen. Vervolgens stond er een heerlijk stamppotbuffet klaar wat iedereen zich heerlijk liet smaken.

De groei van het aantal bezoekers van vorig jaar zette dit jaar door. Op alle avonden hadden we meer bezoekers dan in 2016 en ook overdag was de opkomst groot. Hieruit blijkt dat de mensen graag naar onze feesten in Empe komen en we hopen dan ook zo door te kunnen gaan. Op naar 2018.

Het aantal leden is op dit moment 1533, 8 meer dan vorig jaar.